Zo los je problemen met je huidige energieleverancier op

Ongewild een energiecontract afgesloten, het contract tussentijds beëindigd of foutieve meterstanden die voor een hoge eindafrekening gezorgd hebben? Als dit voorkomt dan kan het ook goed fout gaan met grote (financiële) gevolgen. Als je dan ook nog eens last hebt van een energieleverancier die slecht bereikbaar en onbehulpzaam is, dan lopen de frustraties hoog op.

Hier een aantal tips om problemen te voorkomen en om problemen op te lossen

Technische analyses | marktkennis | creëren van schaalvoordeel

Voorkomen is beter dan genezen

Wellicht is het al te laat, maar voorkomen is beter dan genezen. De volgende 4 tips zorgen ervoor dat de kans op problemen met je energieleverancier verkleinen:

  1. Sluit nooit telefonisch een energiecontract af;
  2. Geef altijd de meterstanden op tijd door. Bij het niet doorgeven van meterstanden gaat de energieleverancier een schatting maken. Deze schatting is vaak hoger dan het werkelijke verbruik. Indien jaren later de standen alsnog doorgegeven worden en er blijkt een flink verschil te zitten tussen de geschatte en werkelijke standen, dan kan dat flinke nadelige financiële gevolgen hebben. Om dit helemaal te voorkomen kan je een slimme meter laten plaatsen bij je netbeheerder.
  3. Voordat je overstapt, controleer altijd eerst de einddatum van je huidig energiecontract. Bij het vroegtijdig beëindigen van zakelijke energiecontracten mogen hoge boetes doorberekend worden aan de klant. Gebruikelijk is dit het marktverlies en 15% van de restwaarde van het contract.
  4. Indien je in betalingsproblemen dreigt te komen, maak dan zelf de stap om een betaalregeling te treffen in plaats van te storneren. Dit laat zien dat je van goede wil bent. Bij het storneren van je voorschotfactuur zijn energieleveranciers veel sneller geneigd het over te dragen aan een incassobureau en uiteindelijk een deurwaarder.

Ongewild een energiecontract afgesloten?

De meeste bedrijfsgegevens staan openbaar of op de website van jouw bedrijf. Energieverkopers met slechte intenties gebruiken deze gegevens om een ‘nep contract’ op te stellen. IBAN nummer, geboortedatum van de eigenaar en andere belangrijke gegevens worden schaamteloos opgezocht en vaak zelf door de verkoper ondertekend. Hierdoor krijg jij opeens een Welkomsbrief van een energieleverancier terwijl je nergens voor getekend hebt. Hoe los je dit op?

  1. Betaal niets en vraag eerst het getekende energiecontract op waaruit zou blijken dat jij akkoord bent gegaan met dit energiecontract. Vraag dit per telefoon of mail, maar bevestig altijd alles schriftelijk. Dit vormt namelijk jouw bewijs.
  2. Informeer je huidige energieleverancier dat je onterecht bent overgestapt. Zij zullen de levering dan zo snel mogelijk herstarten en weer incasseren. Zo voorkom je dat je opzegboetes van de huidige energieleverancier ontvangt.
  3. Bekijk het toegezonden energiecontract en toon met behulp van jouw paspoort of ID kaart aan dat jij niet degene bent die het contract ondertekend hebt.
  4. Eis een schadevergoeding die jij geleden hebt door je kostbare tijd in het oplossen van dit probleem te steken en de zorgen die je hier van gehad hebt.

Energiecontract vroegtijdig beëindigd?

Een zakelijk energiecontract vroegtijdig beëindigen brengt in 90% van de gevallen een hoop problemen met zich mee. De energieleverancier mag namelijk het marktverlies, wat bestaat uit de inkoopprijs minus de huidige marktprijs bij het beëindigen van het energiecontract en 15% van de de restwaarde, als boete in rekening brengen. Indien de huidige markttarieven een stuk lager zijn dan op het moment dat het energiecontract is afgesloten, dan zal de boete dus vele malen hoger worden.

De meeste energieleveranciers zetten op hun eindafrekening enkel een boetebedrag neer. Vraag altijd naar de exacte berekeningen zodat je zelf kan nagaan of de boete juist berekend is. Mocht je hier hulp bij willen, dan staan onze specialisten voor je klaar.

De boete aanvechten is alleen zinvol als de leverancier de boeteberekening niet met jou wilt delen of als de boeteberekening niet volledig juist is.

Onjuiste meterstanden op de jaarrekening?

Het tijdig doorgeven van de meterstanden en het naar behoren functioneren van de meters, is de verantwoordelijkheid van de klant. Indien de meterstanden in geen jaren zijn doorgegeven, dan kan het gebeuren dat de netbeheerder op een dag langs komt om fysiek de meterstanden op te nemen. De energieleverancier is dan verplicht om een herberekening te maken wat voor jou grote financiële gevolgen kan hebben. Controleer daarom altijd op de jaarrekening of de meterstanden geschat zijn of dat het een klantstand betreft. Als je slimme meters hebt, dan hoef je geen meterstanden door te geven. Als je ziet dat de standen geschat zijn, geef dan alsnog de werkelijke meterstanden door aan je energieleverancier en vraag of ze een nieuwe jaarafrekening willen opstellen.

Klacht over je energieleverancier?

Heb je een klacht over je energieleverancier en kom je er samen niet uit? Dan kan je bij verschillende instanties terecht om de energieleverancier te dwingen op een redelijke wijze met jou in gesprek te gaan. Reageert de leverancier niet of onvolledig op jouw brieven, stap dan naar de Geschillencommissie.

Autoriteit Consument & Markt (voorheen Energiekamer en Dte)
Voor informatie en klachten over de tarieven van energie. Op deze site staat ook de lijst van leveranciers met een vergunning.

Postbus 16326
2500 BM Den Haag
Telefoon: 088 070 70 70
www.acm.nl

 

95% kans dat wij de energiekosten van jouw business omlaag brengen. Benieuwd hoe?

1. GARANTIE OP LAGERE LEVERINGSTARIEVEN


Bij het wisselen van energieleverancier zit jij niet te wachten op hoge onverwachte voorschotfacturen en jaarafrekeningen. Het doel van overstappen is juist dat de energiekosten dalen. In een kennismakingsgesprek leren wij elkaar eerst kennen en aan de hand van de factuurcontrole stellen wij een energieadviesrapport op. Aan de hand van dit rapport bepaal jij of ons aanbod interessant genoeg is om over te stappen. Om zeker te zijn van een goed aanbod, geven wij de garantie op lagere leveringstarieven ten opzichte van je huidige tarieven of je te gaan betalen tarieven.

Als klant betaal je altijd de juiste prijs en dat maken we aantoonbaar. Elk bedrijf dat met ons is overgestapt naar een andere leverancier heeft daar voordeel van gehad. Levert het jou niets op, dan doen wij op dat moment geen zaken en komen altijd terug op een later moment. En dan kunnen we wellicht wel iets voor elkaar betekenen.

GROOTSCHALIGE INKOOP ENERGIE
Hoe kunnen wij jouw voordeel bieden? Wij kopen grootschalig gas en stroom in op de energiebeurs voor tientallen bedrijven tegelijk. Wij zijn dus sterk afhankelijk van de energiebeurs, dat betekend dat wij bij een lage prijs snel moeten toeslaan en bij een oplopende prijs geduldig moeten zijn. Meer aansluitingen betekent lagere energietarieven omdat wij gebruik maken van schaalvoordeel.

Bij het signaleren van een gunstig inkoopmoment worden er grote hoeveelheden gas en stroom ingekocht. Het inkoopmoment en het gecreëerde schaalvoordeel zorgen voor structureel lagere vaste energietarieven voor onze klanten.

2. PERSOONLIJKE EN SNELLE COMMUNICATIE


Uit ervaring weten wij dat klanten een snelle en duidelijke manier van communiceren ontzettend op prijs stellen. Wij als ondernemers zijn daarom, net als jij, altijd goed en snel bereikbaar.

Wagenaar & Van Dijke BV wilt jou eerst leren kennen, daarom komen wij eerst op de zaak langs. Het is fijn dat je elkaar kunt aankijken, elkaar begrijpt en snel kunt inspelen op veranderingen binnen een bedrijf. We willen weten wat er in jouw business speelt zodat wij passende oplossingen kunnen bieden. Daarnaast hebben sommige ondernemers nare ervaringen met leveranciers; ze durven daardoor niet over te stappen. Wij kunnen die angst wegnemen en geven daar vertrouwen voor terug.

OVERWELDIGENDE POSITIEVE GOOGLE REVIEWS
Onze goede service is niet onopgemerkt gebleven en wij zijn ook ontzettend blij dat klanten positief zijn over ons. Wij nodigen jou van harte uit om te lezen over hoe klanten onze service ervaren.

OVERSTAPSERVICE
Als jij beslist om aan de hand van het energieadviesrapport gebruik wenst te maken van ons aanbod, dan verzorgen wij de gehele overstap van energieleverancier. Op deze manier hoef je hier zelf geen tijd in te steken. Alleen de meterstanden dienen zelf nog doorgegeven te worden.

In een persoonlijk gesprek bespreken wij de energiemarkt

Een nieuwe klant is belangrijk, maar een klant behouden is nog veel belangrijker.

Wij begrijpen als geen ander de waarde van een lange termijn relatie. Ons doel is om het inkoopnetwerk met solide MKB bedrijven uit te breiden om zo ook op lange termijn de energietarieven laag te houden. Meer aansluitingen betekent lagere energietarieven. Dat gaat alleen als wij de service en het voordeel wat wij vooraf beloven ook waar kunnen maken.

Wat wij voor jou kunnen betekenen?

Beursanalyses | Zekerheid | Bespaarrapport | Advies over inkoopmoment | Energiemonitor | Vast aanspreekpunt